LASCO Info

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Moderator: StefanK

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Ulrich Rieth
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LASCO Info

Beitrag von Ulrich Rieth » 8. Nov 2004, 11:32

Hallo!

Hatte mal bei SOHO angefragt, was mit LASCO los ist.
Hier ein kurzer Auszug aus der Antwort:

"aergere mich auch, dass die LASCO Bilder noch nicht upgedated sind. Der formatter ist mal wieder abgestuerzt (und wie immer am Wochenende). Sollte in einigen Stunden behoben sein, wenn die LASCO Leute zur Arbeit kommen."

Gruß

Ulrich

Sebastian Lilienthal
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Beitrag von Sebastian Lilienthal » 8. Nov 2004, 14:30

Ich hoffe die Daten vom Wochenende wurden irgendwie gecached und wir bekommen nicht nur die C2 und C3's von heute.

Grüße,

Sebastian

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Ulrich Rieth
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Beitrag von Ulrich Rieth » 8. Nov 2004, 14:31

Klar, die Daten sind schon auf Band, nur die Prozedur, die sie webtauglich macht, ist eben abgeschmiert. Die Rohdaten warten jetzt wohl in der Queue, dass der Prozess wieder ans laufen kommt. Danach sollten die alten Daten zuerst eintrudeln und dann eben immr neuere.
Gruß

Ulrich

Udo, DK5YA

Beitrag von Udo, DK5YA » 8. Nov 2004, 16:48

Im Moment ist der 6.11. komplett da, dann gibts ein Loch (ausgerechnet) und es geht mit dem 08.11. weiter... :(

VG
udo

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Ulrich Rieth
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LASCO Bilder vom X2 CME jetzt da

Beitrag von Ulrich Rieth » 8. Nov 2004, 18:31

Bild

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PeterKuklok
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Beitrag von PeterKuklok » 8. Nov 2004, 19:12

Hi,

hab mal rasch 'ne C3-Anim erstellt:

http://www.magnetsturm.de/temp/cme_20041107c3.gif

Grüße
Peter

Sebastian Lilienthal
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Beitrag von Sebastian Lilienthal » 8. Nov 2004, 19:20

Ich habe mal ganz grob gepos'ed und komme auf 900 bis 1100km/s, d.h. der CME müsste morgen früh zwischen 05:00 und 07:00 UTC eintreffen.

Grüße,

Sebastian

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Ulrich Rieth
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Beitrag von Ulrich Rieth » 8. Nov 2004, 19:30

Hast Du auch die 25-30% Abbremsung eingerechnet? Der kommt ja nicht mit seiner Ausgangsspeed hier an.
Gruß

Ulrich

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PeterKuklok
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Beitrag von PeterKuklok » 8. Nov 2004, 19:34

Hallo Sebastien,
Sebastian Lilienthal hat geschrieben:Ich habe mal ganz grob gepos'ed und komme auf 900 bis 1100km/s, ...
ich komme auf höhere Werte. An der schnellsten Kante hat der nach meinen PoSings rund 1500 km/s drauf.

Grüße
Peter

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PoSing

Beitrag von CarstenH(carhu) » 8. Nov 2004, 19:43

Hallo ihr PoSer.
PeterKuklok hat geschrieben:ich komme auf höhere Werte. An der schnellsten Kante hat der nach meinen PoSings rund 1500 km/s drauf.
Da kann ich mein PoSing-Lineal ja wieder in die Schublade räumen.


Mit besten Grüßen

Carsten

Sebastian Lilienthal
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Beitrag von Sebastian Lilienthal » 8. Nov 2004, 19:52

Ok, dann gibt es jetzt folgende Vorschläge

Bei 900km/s Ankunft am 09.11.2004 um ca. 13:00 UTC*
Bei 1100km/s Ankunft am 09.11.2004 um ca. 05:00 UTC*
Bei 1500km/s Ankunft am 08.11.2004 um ca. 19:00 UTC*

Grüße,

Sebastian

*25% Verlangsamung NICHT eingerechnet - in dem Fall jeweils wohl noch 1-2 Stunden mehr

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Ulrich Rieth
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Halo Mail

Beitrag von Ulrich Rieth » 8. Nov 2004, 20:02

UCMEO 93001 41108 1930/
41107 61718 80342 0001/ 360// 123// 31770
41107 61542 81615 41709 10696 1122/
99999

PLAIN

BT


LASCO/EIT observed a 'full' halo event on 2004/11/07. Several events
related to high activity on AR 10696 are first seen in C2 before the
'big' event. In particular it is worth to mention the appearance of
a brigh loop front above the NW Limb, developing superposed in the
LOS with the slow evolution of a system of loops along the streamer.
By 17:06 UT, the event is completely surpassed by a bright and very
wide loop front, developing mainly toward NW, with faint extensions
on S that give to the event the appearance of a full halo CME from
its very beginning. The halo event is first seen in C3 at 17:18 UT.
Please note that the previous front first appeared in C3 at 16:18 UT,
being completely surpassed by the halo event at 17:18 UT. During the
evolution of the halo event in the C3 FOV, a proton storm develops,
becoming stronger by 21:30 UT (C2 time).
The mean plane-of-sky speed of the LE of the outermost front at PA 2
was ~ 1770 km/sec (based on C3 data) showing practically no
acceleration. If taken into account the LE as the outermost part of
the brightest feature (not the outermost one), the mean speed was
1460 km/sec at PA 356. And just for reference, the mean plane-of-sky
speed of the outermost front at:

PA 052: 1180 km/sec
PA 229: 1100 km/sec

GOES recorded high X-ray activity with several B- and C-class X-ray flares
all along the day from NOAA AR 10696. In particular, note the X2.0 X-ray
flare from that AR (N09W17) between 15:42 - 16:15 UT with peak emission
at 16:06 UT, most likely associated to the Halo event. It is also worth to
mention the C7.0 X-ray flare (N08W14) between 13:58 - 14:20 UT with
peak emission at 14:07 UT, most likely related to the 'first' event,
reported to be seen on NW.
On the other hand, EIT 195 images show a brightening on the aforementioned
AR starting at ~14:00 UT, followed at 15:12 UT by the apparent ejection
of material toward NW. By 16:00 UT, a very strong brightening is seen
to occur above the aforementioned AR (signature of the X2.0 X-ray flare)
followed by a strong intensity disturbance travelling acroos the disk with
epicenter in that AR (the disturbance is stronger toward N).

For completeness, please note that the C3 images show, starting at about
21:18 UT, signatures of what it could be considered as an apparent much
fainter and ragged halo in the aftermath of the previous big halo event.

In summary, the event as a whole has therefore been determined as a 'full'
halo CME, frontsided. But please keep in mind that a couple of events
close in space and time occurred.

Movies and images of the complex event will shortly be made available
at:

ftp://ares.nrl.navy.mil/pub/lasco/halo/20041107

--------
Erratum:
Please note that in previous Alert (Event on 2004/11/06) where it says:

"GOES recorded three X-ray flares almost one after another form NOAA
AR 10696, by the time at N08E18:"

it should say:

"GOES recorded three X-ray flares almost one after another from NOAA
AR 10696, by the time at N10E08:"

Sorry for the typo.
--------

Best wishes,
Guillermo Stenborg

+--------------------------------------------------+
Dr. Guillermo A. Stenborg
SOHO-LASCO Operations Scientist,
CUA, MC 682.3, Bldg 26, Rm 001, F: +1-301-286-0264
NASA Goddard Space Flight Center,
Greenbelt, MD 20771. P: +1-301-286-2941

e-mail: stenborg@kreutz.nascom.nasa.gov
+--------------------------------------------------+

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Michael Theusner
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Beitrag von Michael Theusner » 8. Nov 2004, 21:04

Hallo,

habe eben mal ein bischen rumgerechnet. Wenn ich annehme, dass die Abbremsung des CME über die ganze Strecke etwa gleichmäßig erfolgt, dann ist seine Geschwindigkeit v(t):
v(t) = v0 - at

a: Bremsparameter, der sich aus der 25%igen Abbremsung ergibt
t: Zeit
v(t), v0 (CME Geschwindigkeit) in km/s
dann ergibt sich eine überraschend einfache Formel zum berechnen der Laufzeit des CME:

Laufzeit [Stunden]=2*R/(3150*v0)

Wobei R der Erdbahnradius in km ist.
Demnach würden sich folgende Ankunftzeiten ergeben:

v0=1100 km/s: 10:50 UTC am 9.11.
v0=1460 km/s: 23:50 UTC am 8.11. (!)

Also könnte es für diese Nacht noch interessant werden, oder?

Gruß
Michael

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PeterKuklok
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Beitrag von PeterKuklok » 8. Nov 2004, 23:54

Hallo,

heute Morgen gab es übrigens in Verbindung mit dem long-duration C7-Flare in 696 einen weiteren CME. Dieser erscheint zwar optisch schwächer und langsamer als die vorhergehenden Auswürfe, aber dennoch ein weiterer full-halo CME in unsere Richtung.

http://star.mpae.gwdg.de/mpg/c3.mpg

Grüße
Peter

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Lutz Schenk
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Halo-CME-Mail dazu

Beitrag von Lutz Schenk » 9. Nov 2004, 00:11

Hallo Zusammen,

der CME ist in der Tat recht langsam, den POS nach zu urteilen.
Hier die Mail vom Lasco-Team dazu:

UCMEO 93001 41108 2210/
41108 60406 81418 0001/ 360// 123// 20520
41108 60212 80336 42008 10696 4122/
99999

PLAIN

BT


LASCO/EIT observed a 'full' halo event on 2004/11/08. Signatures likely
related to the event were first seen in the C2 FOV at 04:06 UT:
i) a faint and diffuse loop front above the S Pole, and ii) a
narrow and brighter ragged front developing toward NW preceded at
03:30 UT by ragged and not well defined narrow front. By 04:30 UT,
the C2 occultor is already completely covered by a rather symmetric
and diffuse halo. The signature marked as ii) is first seen in C3 at
04:18 UT surrounded by a diffuse front ahead of it. The 'halo' itself
covers the C3 occultor by 05:42 UT. For reference, the mean plane-of-
sky speed of the outermost front of the 'halo' at several PA is given
below:

PA 042: 443 km/sec
PA 214: 520 km/sec (taken for the UCMEO code)
PA 147: 430 km/sec

As for the elongated feature in NW, the mean plane-of-sky speed at
PA 318 was ~500 km/sec.

EIT 195 images show a brightening on NOAA AR 10696 starting
at ~02:12 UT, peaking at 02:24 UT, and followed by an intensity
disturbance (CME signature) developing apparently toward N, E, and S.
Another brightening can be distinguished at 03:36 UT, most likely
related to C7.9 X-ray flare (see below).
On the other hand, GOES recorded a C7.9 X-ray flare from NOAA AR
10696 (N08W20) between 03:25 - 03:36 UT with peak emission at 03:29 UT,
possibly associated to the event related to the features described
in ii). Please also note that the CME signature in EIT is before the
X-ray flare. Also several optical flares from nearby the AR were
reported, in particular at 02:24, 02:45, 03:00, and 03:30 UT (peak
emission).

In summary, the event as a whole has therefore been determined as a
'full' halo CME, frontsided. But again please keep in mind that in
fact a couple of events close in space and time occurred.

Movies and images of the complex event will shortly be made available
at:

ftp://ares.nrl.navy.mil/pub/lasco/halo/20041108


Best wishes,
Guillermo Stenborg

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Dr. Guillermo A. Stenborg
SOHO-LASCO Operations Scientist,
CUA, MC 682.3, Bldg 26, Rm 001, F: +1-301-286-0264
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Greenbelt, MD 20771. P: +1-301-286-2941

e-mail: stenborg@kreutz.nascom.nasa.gov
+--------------------------------------------------+


Viele Grüße,

Lutz

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