Neuer X-Flare! (13.09.)
Moderator: StefanK
- Thorsten Gaulke
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Moin...
...auch auf dem blauen LASCO (C3) nun schön zu sehen...
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/rea ... latest.gif
Bild wird ständig aktualisiert
...auch auf dem blauen LASCO (C3) nun schön zu sehen...
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/rea ... latest.gif
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Zuletzt geändert von Thorsten Gaulke am 13. Sep 2005, 21:40, insgesamt 1-mal geändert.
Gruß Thorsten
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- PeterKuklok
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Hallo,
hab eine erste C2 GIF-Anim erstellt und hochgeladen.
Auf den letzten Frames zeigt sich der Full-Halo.
http://www.magnetsturm.de/temp/cme_050913c2.gif (~170KB)
Grüße
Peter
hab eine erste C2 GIF-Anim erstellt und hochgeladen.
Auf den letzten Frames zeigt sich der Full-Halo.
http://www.magnetsturm.de/temp/cme_050913c2.gif (~170KB)
Grüße
Peter
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- Thorsten Gaulke
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Moin zum Dritten...
...nach meinen Berechnungen läuft der CME in 32 Stunden auf die Erde...also exakt ungefähr gegen 6 Uhr morgens (Donnerstag)...toll !!!

P.S. ich bin kein Poser und habe wahrscheinlich die dritte Dimension (die Tiefe) vernachlässigt...Ich denke mal, dass er ne Ecke schneller sein wird...ich schätze (nach Überlegung) mit einem Impact gegen 0-3 Uhr Donnerstag früh...
P.P.S Moin Manilo: Würdest du auf dem Sonnenfleck stehen, stünde die Erde genau (fast genau) im Zenit !
...nach meinen Berechnungen läuft der CME in 32 Stunden auf die Erde...also exakt ungefähr gegen 6 Uhr morgens (Donnerstag)...toll !!!



P.S. ich bin kein Poser und habe wahrscheinlich die dritte Dimension (die Tiefe) vernachlässigt...Ich denke mal, dass er ne Ecke schneller sein wird...ich schätze (nach Überlegung) mit einem Impact gegen 0-3 Uhr Donnerstag früh...
P.P.S Moin Manilo: Würdest du auf dem Sonnenfleck stehen, stünde die Erde genau (fast genau) im Zenit !
Gruß Thorsten
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- PeterKuklok
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Hallo,
das HAFv.2 model erwartet die Ankunft der Schockfront gegen 22.00UT:
Peter
das HAFv.2 model erwartet die Ankunft der Schockfront gegen 22.00UT:
GrüßeExercise #644: 13 September 2005, 1927 UT. Mailed: 13 September 2005.
Time since last Significant Event: ~2 days, 6 hrs)
Our HAFv.2 model prediction estimates are indicated as follows:
EARTH: Shock will arrive, head-on, at 2200 UT on 14 September 2005; SSI=+0.92; delta(momentum flux)=11 nPa.
MERCURY: Weakened 4 pi solid angle 'buster' shock will arrive ~0600 UT on 15 September 2005.
VENUS: Eastern flank of shock will arrive ~0000 UT on 15 September 2005.
MARS: Western flank of shock will arrive ~1400 UT on 15 September 2005.
Please see the HAFv.2 movie at
http://gse.gi.alaska.edu/recent/javascr ... movie.html>. Hit "2 AU",then "Start". If you are interested in the outer heliosphere,
hit "10 AU", then "Start." [Allow time to load.] If this URL is repeated
within brackets, <....>, please delete it. This comment also applies to
the URLs noted below.
Inputs for HAFv.2 solar wind model are:
FF# Date Start Time Vs Tau Location
644 13 September 1927 UT 2500 km/sec 5hr30min S07E07
GENERAL DESCRIPTION: Yes, AR0808, to repeat ourselves (sorry!!!), is continuing its stacatto flaring performance as it continues its second visible disk passage and is now at central meridian. Today, it produced eight C-class flares, an M1.3 flare at 1121 UT, an LDE X1.5/3B flare at 1927 UT at S08E07 that was followed (at this writing) by an impulsive X1.7 flare at 2322 UT at S10E03. We will be concerned only with the earlier X-flare while noting that the later X-flare occurred for a much shorter time during the decay of the earlier one. GOES-12/XRA observed this earlier one at 1919-1927-2057 UT. Holloman observed it in H-alpha at 1922-1923-2313 UT. There were no metric Type II reports; however it should be noted that such a radio burst might have been masked by the Type IV that has continued for the last three days...last reported by Sagamore Hill at 1041-2237 UT. Bill Murtagh and Monty Spencer, NOAA forecasters, made a preliminary estimate of a full halo CME following this X1.5 flare with a Vcme = 1712 km/sec at PA=160 with the SOHO/LASCO C2 and C3 imagery. As in the past, we will assume - for events of this kind that originate from central meridian - that the shock speed above the flare site is larger than the plane-of-sky CME (or, more likely, shock) speed. Therefore, we will (on this heuristic basis again) take Vs = 2500 km/sec with a piston driving time, Tau = 5 hr 30 min. We note that the energetic proton contamination of ACE that lasted from just after 1300 UT, 09 September, until ~1000 UT, 11 September 2005, has ended. Thus, the SOHO/MTOF and ACE/SWEPAM solar wind plasma instruments are measuring a background solar wind speed, Vsw ~675km/sec. Both ACE/EPAM and ACE/SIS indicate a prompt and increasing SEP flux arrival at this writing.
We think that this high background speed is representative of the wake of a recent shock arrival (approx. 0900 UT, 13 September ...indicated by ACE/MAG/SWEPAM data and, possibly, an earlier ESP measured by ACE/EPAM as well as a possible SOHO/MTOF shock at ~0800 UT). We further believe that these data suggest the combined, or nearly-combined shock, that we predicted in our last report as Shock (#642 + #643). This prediction was for a 22 hr earlier arrival at 1100 UT on 12 September in our FF#643 report, namely, for the Shock #642 from the 10 September X2.1/1F's ICME and its having been overtaken by Shock #643 from the 11 September M3.0/1F's shock and ICME.).
PLEASE ALSO NOTE: The "Fearless Forecast" is part of an ongoing research
effort to evaluate techniques for predicting, in real-time, the arrival
of interplanetary shocks at Earth (L1). Predictions are based upon
observations and models in various stages of development, validation and
standardization and, as such, are not official forecasts. Anyone
interested in receiving the Fearless Forecasts may subscribe at no
charge (or unsubscribe) via
http://www.gi.alaska.edu/mailman/listin ... nfo/gse-ff>.
Details of the models can be found at
http://www.expi.net/expinet/tools.html< ... tools.html>. We appreciate all additional data,
information, comments and feedback from subscribers and other interested
parties. This research is being conducted by the Geophysical Institute/University
of Alaska Fairbanks, NOAA/SEC, and Exploration Physics International,
Inc., as part of the University Partnering for Operational Support
program with Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. For
more information on the UPOS/GSE project and additional forecast
products, please visit these links: UPOS/GSE project web page:
http://gse.gi.alaska.edu<http://gse.gi.alaska.edu/>.
Real-time solar wind forecast page(including 28-day forecasts to 2
AU and 40-day forecasts to 10 AU):http://gse.gi.alaska.edu/recent.
Archives of previous events: http://gse.gi.alaska.edu/archives<http: ... u/archives>.
Respectfully,
Murray Dryer, Zdenka Smith, Wei Sun, Ghee Fry, Charles Deehr, and
Syun Akasofu
Peter
- Bernhard Dorner
- Beiträge: 121
- Registriert: 9. Jan 2004, 02:26
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Hi Peter!
Allerdings sollte man beachten dass (wie auch im Text steht) die letzte Ankunft (gestern gegen 9:00UT, schön im ACE-Plot zu sehen) auch 22 Stunden zu früh prognostiziert wurde. Da wurde auch von einem Shock-Speed von 2500km/s ausgegangen, was mir etwas zu hoch erscheint. Insofern würde mich ein erneutes späteres Eintreffen nicht wundern.
Aber ein Type-IV von mehr als drei Tagen - was ist denn da los?
Schöne Grüße
Bernhard
Allerdings sollte man beachten dass (wie auch im Text steht) die letzte Ankunft (gestern gegen 9:00UT, schön im ACE-Plot zu sehen) auch 22 Stunden zu früh prognostiziert wurde. Da wurde auch von einem Shock-Speed von 2500km/s ausgegangen, was mir etwas zu hoch erscheint. Insofern würde mich ein erneutes späteres Eintreffen nicht wundern.
Aber ein Type-IV von mehr als drei Tagen - was ist denn da los?

Schöne Grüße
Bernhard
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Reisepläne
Hallo,
ich bin im Moment noch unschlüssig. Vom Wetter her könnte man auf der Alpensüdseite was sehen. Ist nur blöd, wenn ich heute Abend 150km nach Süden fahre und dann kommt der CME vielleicht doch erst um 6 Uhr am Donnerstag. Wahrscheinlich warte ich erstmal bis zur Ankunft und fahre dann spontan los. Hab oft genug erlebt, dass die erwartete Ankunftszeit um 12 Stunden oder mehr daneben lag.
Grüße,
Mark
ich bin im Moment noch unschlüssig. Vom Wetter her könnte man auf der Alpensüdseite was sehen. Ist nur blöd, wenn ich heute Abend 150km nach Süden fahre und dann kommt der CME vielleicht doch erst um 6 Uhr am Donnerstag. Wahrscheinlich warte ich erstmal bis zur Ankunft und fahre dann spontan los. Hab oft genug erlebt, dass die erwartete Ankunftszeit um 12 Stunden oder mehr daneben lag.
Grüße,
Mark
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- Beiträge: 44
- Registriert: 12. Jan 2005, 15:44
Re: Reisepläne
Hallo,mark hat geschrieben:Hallo,
Vom Wetter her könnte man auf der Alpensüdseite was sehen... Hab oft genug erlebt, dass die erwartete Ankunftszeit um 12 Stunden oder mehr daneben lag.
also, da Wetter UND Ankunftszeit im Moment ziemlich unbestimmte Parameter sind, wird es wohl eine lange Nacht werden


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